Šk Bodva turistika Rumunskom Transfagaraš, Moldoveanu, Salina Turda, Cheile Turzili

Výlet sa uskutoční počas predlženého víkendu do utorka. Navštívime soľnú jaskyňu Salina Turda, navštívime tiesňavu Cheile Turzili, cestou sa vyvezieme
Transfăgărășanom , kde vyšlapeme hrebeňovkou na Moldoveanu. .
Výlet sa uskutoční 27-30.10.2018.

Program:
1. deň Návšteva Thurda Saliny (cca 3hod.) a tiesňavy Cheile Turzili (tá sa pohodovým
krokom dá prejsť za  dve hodky), nocľah v okolí smer Transfagarasan vyhľadáme z booking.com.
2. deň presun na Transfagaraš, cabana Paltinu 2000m.n.m. (23€ s ranajkami). Tu si dáme celý deň oddych pri chate je jazero, trhovisko, vlastne budeme na vrchole Transfagarasanu.
             
3. deň výstup na Moldoveanu, nocľah na cabana Podragu (horská útulňa). Z chaty Paltina je na
Moldoveanu 12km. Tam a naspäť by to bolo asi pre niektorých náročné, tak pri otčke na pol cesty
máme útulňu Podragu na ktorej prespíme.
4. deň Podragu - Paltina trasa mám ostane v skorých ranných hodinách na nejaké 4hodky šlapania
naspať po mikrobus, odkiaľ sa naložíme a cestujeme do Moldavy (10hodín).
Prihlásenie: turistika@skbodva.sk
Cestovné: 35€ pre členov KST Šk Bodva, 45€, pre nečlenov klubu 65€.
Počet voľných miest: 1

Odchod: sobota 27.10.2018 o 4:00hod.
Príchod: utorok 30.10.2018 vo večerných hodinách.

Vstupné, ubytovanie a strava sa kryje z vlastnej réžie. 
Doporučujeme sa pripoistiť.

Transfagarašská magistrála (cesta 7 C) patrí medzi najkrajšie cesty Európy. Pretína najvyššie rumunské pohorie Fagaraš zo severu na juh od dediny Cartisoara po dedinu Corbeni (dĺžka okolo 70 km). Jej serpantíny sa kľukatia do výšky 2030 metrov, kde hrebeň pohoria pretína tunel s dĺžkou 888 metrov. Pri severnom vjazde do tunela sa nachádza pleso Balea Lac, nad ktorým sa týčia 300 metrov vysoké skalnaté končiare, vyzerajúce, akoby boli na dosah ruky.

Magistrála obchádza priehradu Lake Vidraru, dlhú 11 km, s veľmi kľukatým brehom, dosahujúcim dĺžku 60 km. Priehradný múr je vysoký 160 metrov, a vedie po ňom cesta, takže je verejnosti prístupný a dá sa po ňom poprechádzať. Na jednom jeho konci je vyhliadková terasa, s výhľadom na priehradu, s pohorím Fagaraš v pozadí. Priehrada sa dá obísť aj po jej druhom brehu, ale po nespevnenej ceste, takže si to vyžaduje terénnejšie vozidlo.

Financie

Peniaze nemeniť na hraniciach pre nevýhodný kurz. Pár kilometrov za hranicami je kurz normálny a rozdiely v rôznych bankách a zmenárňach sú veľmi malé, takže je takmer jedno v ktorej banke alebo zmenárni sa peniaze menia. Vo väčších mestách bývajú niektoré zmenárne otvorené celý deň aj v nedeľu.

Platenie kartou je aj v Rumunsku bežnou záležitosťou.

Rumunská mena je Lei. 1 Lei sa delí na 100 Bani. Všetky Lei sú papierové bankovky. Bani sú kovové. Bani je nedostatok a preto sa môžete stretnúť s tým, že pri platení vám sumu zaokrúhlia na celé Lei, mnohokrát smerom dole.

Dôležité upozornenie: Na Slovensku je rumunský Lei nezameniteľný a preto ak vám zostanú nejaké rumunské peniaze, tak si ich zameňte v Rumunsku pred odchodom z krajiny za eurá, pretože na Slovensku sa vám to pravdepodobne nepodarí.

__________________________________________________________________________________

Prechod hraníc

Na cestu do Rumunska stačí občiansky preukaz.

Prechod hraníc je takmer vždy bez čakania, a ani rumunské, ani maďarské kontrolné orgány nerobia turistom žiadne problémy.

Po prechode hraníc je nutné zakúpiť si cestnú známku, ktorá je vo forme potvrdenia o zaplatení. Zaplatenie poplatku sa kontroluje pomocou kamier rozmiestnených popri cestách, ktoré snímajú evidenčné čísla vozidiel a tak automaticky kontrolujú, či bol za vozidlo poplatok zaplatený.

 

Prechod Oradea:

Na hranici na rumunskej strane je možné zakúpiť cestnú známku.

Peniaze sa dajú meniť aj na hranici, ale pre nevýhodný kurz je lepšie meniť buď asi kilometer za hranicou po pravej strane v zmenárni vedľa maličkého motorestu, alebo priamo v Oradei, kde je dostatok zmenární a bánk. Ulicou zmenární možno nazvať ulicu Strada Nufarului. Je napojená na obchvat Oradei a zaparkovať sa dá na benzínovom čerpadle.

Prechod Satu Mare:

Cestnú známku si je možné zakúpiť hneď za hranicou v búdke na čerpacej stanici. Peniaze sa dajú zameniť v Satu Mare napríklad na ulici Bulevardul Ion C. Bratianu, kde má svoje pobočky niekoľko bánk a je tu aj viacero zmenární. 

 

_________________________________________________________________________________

Cesty v Rumunsku

Cesty sú spoplatnené. Poplatok sa dá zaplatiť buď na hranici, alebo na väčšine benzínových čerpadiel. Cena za sedem dní je v prepočte 3-4 € (podľa toho kde sa platí), za tridsať dní je to 8-10 €. Na hranici sa dá platiť aj eurom. Diaľnice zatiaľ osobitne spoplatnené nie sú. Platí sa len mýto za prejazd mostov cez Dunaj. Pri mestách Cernavoda a Giurgeni je to v prepocte okolo dvoch euro.

Cesty označené jednociferným alebo dvojciferným číslom (napríklad 7, 1F, 29, 74 A) sú takmer vždy bez problémov prejazdné akýmkoľvek vozidlom a sú porovnateľné s cestami na Slovensku. Povrch ciest označených trojciferným číslom (napríklad 224, 127 A) je ťažko odhadnuteľný, pretože niektoré úseky sú prvotriednej kvality a niektoré sú ťažko prejazdné aj pre terénne autá. Treba si vopred zistiť, či je daná cesta prejazdná, alebo počítať aj s tým, že sa bude nutné vrátiť.

Cesta Oradea - Deva je dlhodobo v rekonštrukcii  a dochádza k zdržaniam a preto sa odporúča použiť trasu Oradea - Kluž (Cluj-Napoca) - Turda - Alba Iulia a využiť pri tom diaľnicu A3, ktorá obchádza mesto Kluž (Cluj-Napoca) a výrazne skracuje cestu.

__________________________________________________________________________________

Čerpacie stanice pohonných hmôt

V Rumunsku je taká istá sieť čerpacích staníc ako v ktorejkoľvek inej krajine a poskytujú presne také isté služby. Sú tu značky ako OMV, Lukoil, Shell, a tiež rumunský Petrom a Rompetrol s kvalitným palivom. Sú oblasti, kde môže byť problém natankovať, ale tam väčšinou bežný autoturista nezavíta. Ide o odľahlé horské oblasti.

Mnohé čerpadlá majú aj stojany s LPG a ich sieť je istotne hustejšia ako na Slovensku. Na dedinách bývajú samostatné LPG čerpadlá, niektoré otvorené nonstop.

__________________________________________________________________________________

Ubytovanie:

V Rumunsku je mnoho penziónov, takže ubytovať sa aj bez rezervácie nie je problémom. Ceny za dvojposteľovú izbu sa pohybujú od 60 do 120 Lei. Majú vlastné WC a kúpeľňu a sú vybavené káblovou televíziou. Vo väčšine penziónov je možnosť doobjednať si raňajky. Súčasťou niektorých penziónov je aj reštaurácia, kde je možné sa navečerať.

Lacnejšou možnosťou ubytovania sú ubytovacie zariadenia s názvom "cabana". Izby nemajú vlastné sociálne zariadenie, ale je spoločné pre niekoľko izieb.

_________________________________________________________________________________

Bezpečnosť v Rumunsku

Bezpečnosť turistov v krajine je minimálne taká, ako v ktorejkoľvek inej krajine Európskej únie.

Polícia síce nemá na vozidlách nápis "pomáhať a chrániť", ale správa sa podľa tohto hesla. Mnoho policajtov ovláda anglický jazyk.

Parkoviská pri turistických lokalitách sa vyznačujú vysokou mierou bezpečia. Väčšinou sú strážené a teda aj platené, alebo len platené, ale aj na tých vyberač parkovného dohliada na zaparkované vozidlá. Napriek tomu sa odporúča dodržiavať zásada (a to nielen v Rumunsku), že v kabíne vozidla nesmú zostať žiadne veci. Veci do kufra nedávame na parkovisku (nemusí každý vidieť čo tam máme), ale zastaneme pár kilometrov predtým a tam si veci usporiadame a necháme v kabíne len to, čo si vezneme so sebou. Taktiež parkovanie pri hoteloch a penziónoch je bezpečné. Počet ukradnutých áut v Rumunsku je podstatne nižší ako na Slovensku.

Cigáni v Rumunsku majú podobné postavenie ako Rómovia na Slovensku. Takisto je ich približne 10% obyvateľov krajiny a žijú prevažne v osadách alebo v určitej mestskej štvrti. Pre turistov predstavujú také isté nebezpečenstvo ako Rómovia na Slovensku - teda takmer žiadne. Žobrajúcich cigáňov takmer niet a sú zjavom veľmi zriedkavým. Iba pri zastavení na niektorých odpočívadlách pri ceste môžte byť obťažovaní žobrajúcimi cigánskymi deťmi. Preto je lepšie zastať na benzínovej pumpe, alebo niekde na lúke, alebo odbočiť na poľnú cestu. Diaľničných odpočívadiel sa to netýka. Tie sú bezproblémové a väčšinou nonstop pod dohľadom polície alebo súkromnej bezpečnostnej služby.

Pri turistike a kempovaní v horách sú obavy z miestnych obyvateľov neopodstatnené. Skôr sa stretnete s veľmi priateľskými a pohostinnými ľuďmi.

Pri pešej turistike v horách môžu byť  jediným problémom psi na salašoch a medvede. Proti medveďom pomáha rolnička alebo zvonček na opasku (aby nás počuli prichádzať a mohli sa nám vyhnúť) a proti psom kúsok chleba. Rumunsko je aj plné túlavých psov, ale napadnutie z ich strany je veľmi nepravdepodobné.



Viac tu: https://transylvania-klub.webnode.sk/rady-pred-cestou/

 

 

Transfagarašská magistrála (cesta 7 C) patrí medzi najkrajšie cesty Európy. Pretína najvyššie rumunské pohorie Fagaraš zo severu na juh od dediny Cartisoara po dedinu Corbeni (dĺžka okolo 70 km). Jej serpantíny sa kľukatia do výšky 2030 metrov, kde hrebeň pohoria pretína tunel s dĺžkou 888 metrov. Pri severnom vjazde do tunela sa nachádza pleso Balea Lac, nad ktorým sa týčia 300 metrov vysoké skalnaté končiare, vyzerajúce, akoby boli na dosah ruky.

Magistrála obchádza priehradu Lake Vidraru, dlhú 11 km, s veľmi kľukatým brehom, dosahujúcim dĺžku 60 km. Priehradný múr je vysoký 160 metrov, a vedie po ňom cesta, takže je verejnosti prístupný a dá sa po ňom poprechádzať. Na jednom jeho konci je vyhliadková terasa, s výhľadom na priehradu, s pohorím Fagaraš v pozadí. Priehrada sa dá obísť aj po jej druhom brehu, ale po nespevnenej ceste, takže si to vyžaduje terénnejšie vozidlo.



Viac tu: https://transylvania-klub.webnode.sk/turisticke-tipy/magistraly/transfagaras/#!

Transfagarašská magistrála (cesta 7 C) patrí medzi najkrajšie cesty Európy. Pretína najvyššie rumunské pohorie Fagaraš zo severu na juh od dediny Cartisoara po dedinu Corbeni (dĺžka okolo 70 km). Jej serpantíny sa kľukatia do výšky 2030 metrov, kde hrebeň pohoria pretína tunel s dĺžkou 888 metrov. Pri severnom vjazde do tunela sa nachádza pleso Balea Lac, nad ktorým sa týčia 300 metrov vysoké skalnaté končiare, vyzerajúce, akoby boli na dosah ruky.

Magistrála obchádza priehradu Lake Vidraru, dlhú 11 km, s veľmi kľukatým brehom, dosahujúcim dĺžku 60 km. Priehradný múr je vysoký 160 metrov, a vedie po ňom cesta, takže je verejnosti prístupný a dá sa po ňom poprechádzať. Na jednom jeho konci je vyhliadková terasa, s výhľadom na priehradu, s pohorím Fagaraš v pozadí. Priehrada sa dá obísť aj po jej druhom brehu, ale po nespevnenej ceste, takže si to vyžaduje terénnejšie vozidlo.

V južnej časti magistrály sa môžte zastaviť pod hradom Poenari, pravým hradom Vlada Draculu, a po 1400 schodoch vyšlapať k zvyškom jeho hradieb a poprechádzať sa po miestach, po ktorých kráčal vládca Rumunska.



Viac tu: https://transylvania-klub.webnode.sk/turisticke-tipy/magistraly/transfagaras/#!

Transfagarašská magistrála (cesta 7 C) patrí medzi najkrajšie cesty Európy. Pretína najvyššie rumunské pohorie Fagaraš zo severu na juh od dediny Cartisoara po dedinu Corbeni (dĺžka okolo 70 km). Jej serpantíny sa kľukatia do výšky 2030 metrov, kde hrebeň pohoria pretína tunel s dĺžkou 888 metrov. Pri severnom vjazde do tunela sa nachádza pleso Balea Lac, nad ktorým sa týčia 300 metrov vysoké skalnaté končiare, vyzerajúce, akoby boli na dosah ruky.

Magistrála obchádza priehradu Lake Vidraru, dlhú 11 km, s veľmi kľukatým brehom, dosahujúcim dĺžku 60 km. Priehradný múr je vysoký 160 metrov, a vedie po ňom cesta, takže je verejnosti prístupný a dá sa po ňom poprechádzať. Na jednom jeho konci je vyhliadková terasa, s výhľadom na priehradu, s pohorím Fagaraš v pozadí. Priehrada sa dá obísť aj po jej druhom brehu, ale po nespevnenej ceste, takže si to vyžaduje terénnejšie vozidlo.

V južnej časti magistrály sa môžte zastaviť pod hradom Poenari, pravým hradom Vlada Draculu, a po 1400 schodoch vyšlapať k zvyškom jeho hradieb a poprechádzať sa po miestach, po ktorých kráčal vládca Rumunska.



Viac tu: https://transylvania-klub.webnode.sk/turisticke-tipy/magistraly/transfagaras/#!

Transfagarašská magistrála (cesta 7 C) patrí medzi najkrajšie cesty Európy. Pretína najvyššie rumunské pohorie Fagaraš zo severu na juh od dediny Cartisoara po dedinu Corbeni (dĺžka okolo 70 km). Jej serpantíny sa kľukatia do výšky 2030 metrov, kde hrebeň pohoria pretína tunel s dĺžkou 888 metrov. Pri severnom vjazde do tunela sa nachádza pleso Balea Lac, nad ktorým sa týčia 300 metrov vysoké skalnaté končiare, vyzerajúce, akoby boli na dosah ruky.

Magistrála obchádza priehradu Lake Vidraru, dlhú 11 km, s veľmi kľukatým brehom, dosahujúcim dĺžku 60 km. Priehradný múr je vysoký 160 metrov, a vedie po ňom cesta, takže je verejnosti prístupný a dá sa po ňom poprechádzať. Na jednom jeho konci je vyhliadková terasa, s výhľadom na priehradu, s pohorím Fagaraš v pozadí. Priehrada sa dá obísť aj po jej druhom brehu, ale po nespevnenej ceste, takže si to vyžaduje terénnejšie vozidlo.

V južnej časti magistrály sa môžte zastaviť pod hradom Poenari, pravým hradom Vlada Draculu, a po 1400 schodoch vyšlapať k zvyškom jeho hradieb a poprechádzať sa po miestach, po ktorých kráčal vládca Rumunska.



Viac tu: https://transylvania-klub.webnode.sk/turisticke-tipy/magistraly/transfagaras/#!

Zoznam porihlásených:

Demko

Hegedus

Čomor

Jánoš

Bernar

Kiss

Tóth

Csizmár

 

    


Pridajte prvý príspevok do diskusie

Meno, priezvisko:

Správa:
picleftrightclosefacebook